sábado, 25 de septiembre de 2021

Cent noms Deu, LXX-LXXIX, 70-79

LXX.

¡O BENEÍT!


Es Deus nostra benedicció,

Nostre gaug, nostra salvació,

Preguemlo donchs qu' éll nos perdó.

Deus beneeix los homens a veer

Sa gloria e éll haver

Eternalment a son plaer.

A Deus pertany hom beneir,

E a hom pertany Deus servir,

Amar, honrar e car tenir.

Deu beneix bòn començament,

Bòn mitjá, bòn affinament,

En home de bòn nodriment.

Beneescam tuyt lo nom de Deu,

E tot home qui sia seu,

Qui de son amar li faça seu.

Beneir Deus per sa bontat,

Per infinir eternat,

Es beneir per Deus amat.

Mays val per almoyna Deus beneir,

Que per honrament e enrequeir

Son fill qui Deus no vòl servir.

Beneint a Deus sostenent passió,

Es a Deus plasent benedicció,

E aporta d' éll gran perdó.

Beneir Deus en son amar,

En son entendre e membrar,

Es beneir qui fá bé far.

Cell qui ‘l nom de Deus no vòl honrar,

E'l fá mal dir e blastomar (17),

Maleit lo covedrá estár.


LXXI.

¡O SERVIT!


¡O Deus, qui has home servit

En quant en home est unit!

Tú sias loat e beneit.

Hom es creat per Deus servir,

Amar, honrar e beneír,

No per parents enrequeir.

Mills serveix hom ab pensament

Humil, leyal e conexent,

Que ab lança ne ab argent.

Servir Deus car es bò,

Es servir de major raysó

Que servirlo per ço qu' éll dó.

Mills serveix cell qui vòl donar,

Que no fá cell qui vòl prestar,

Ne cell qui serveix sens amar.

Aquell está bon servidor,

Qui 's fá servú de bona amor,

Bon membrar e bona valor.

No sab servir tant ne quant

Cell qui serveix ab mal talant,

Car soven hi vá falsejant.

Molt val mays servir per amor.

Que no fá servir per pahor,

Car mays n' es honrat lo Senyor.

Servir Deus per sa amor,

Es servir qui honra 'l Senyor,

E qui honra lo servidor.

Mays val servir home humil,

Que no fá servir hom gentil,

Qui en sos affers sia vil.


LXXII.

¡O TEMUT!


Per ço car Deus es tot amor,

No pòt en éll esser temor,

Perque de ré no ha pahor.

No pòt esser major senyor

Aquell qui ha de ré pahor,

Car pahor es de ens menor.

Temor es consequencia d' amor,

Com la temor es de bò e de ver servidor

Qui tem falliment de son honrat senyor.

Mays val que hom haja temor,

Que no fallesca a son senyor,

Que tembre pena ne dolor.

Home qui tema que Deus sia deshonrat,

Ha temor de gran felicitat,

E está ple de leyaltat.

No tem qui no li fá honor,

E qui no 'l tem no li porta amor,

Ans es plé de gran deshonor.

Aytant val temor per bontat,

Com fá per possibilitat,

Car eguals están en l' amat.

Aytant deu hom tembre jutjar,

Com Deus amar per perdonar,

Car eguals están en l' amar.

Temor ha home conexent,

E multiplica amament,

E guarda hom de falliment.

Temor val mays en sanitat

Que no fá en enfermetat,

Car mays hi ha de libertat.

LXXIII.

¡O PREGAT!


No vòl justicia injuriar

Cell qui prega Deus aytant per jutjar,

Com lo prega per peccats perdonar.

Pregar Deus que li dó volentat

En la cual lo tenga honrat,

Es pregar de gran sanctetat.

Cell qui sos prechs sab ordonar,

Prega mays Deus per éll honrar

Que per sí mateix salvar.

Qui bé sabia Deus pregar,

Ja no 's poria fadigar,

D' aço que li vòl demanar.

Segons que hom es peccador,

Deu hom pregar nostre Senyor

Que sia gran perdonador.

Deus se leixa a hom pregar

Qui 'l prega que li dó amar,

Ab lo qual lo puscha honrar.

Cell qui prega Deus en la mort

Que li perdó culpa e tòrt,

Cové que haja amat fort.

Mays val pregar Deus com es sá,

Que no fá quant malalt será,

Car molt mills lo exoirá.

Aquell fá molt gran malvestat

Qui prega Deus ab cor irat,

Sens pietat e caritat.

Cell que prega Deus per mal far,

Fá ab sos prechs Deus deshonrar,

Al qual Deus no 's leixa pregar.


LXXIV.

¡O DISTINCCIÓ!


Per ço que bontat sia raysó,

A bò fá Deus Distincció

Entre bontat e bonificació.

Per ço que en amor no sia ociositat,

Ha Deus amar distinccionat

En amor d' amant e d' amat.

No pogren bonea e granea raysons estar,

Si en ellas no fós distinccionar,

Per bonificar e magnificar.

Deus ab la sua Distincció

Ha donada multiplicació

A la sua creació.

Si enfre primera e segona intencio

No hagués Deus pausada Distinccio,

De tot quant es estegre unió.

Si en tot ço qui 's pogués differenciejar,

Se pogués estendre concordar,

No pográ esser res contrariar.

Aquell fá bò departiment

Qui fá estar en amament

De virtuts gran ajustament.

Mays val a home departir

Lo bé del mal, que romanir

En mal d' hon no 's pòt bé seguir.

Aquell no sab departiment

Qui vol dar a mal compliment,

E a bé donar falliment.



LXXV.

¡O CONCORDANÇA!


Deus es Concordança e concordar,

Concordant, concordable per amar,

Perqu' en contrariar no pòt estar.

Concorda Deus en granea de bontat,

Bonificant, bonificar, bonificat

Infinidament en eternitat.

Deus concorda bonificar e magnificar,

Possificar, entendre e amar,

Per çó que sa obra complida puscha estar.

Deus e home son sí concordat

En tan gran granea de unitat,

Que ensemps están un personat.

Jesu-Christ es aquell Senyor

Hon ha concordança major

De creatura e de creador.

Cell qui en bé e en magnificar

Sab concordar son bò e gran amar,

Sab un bé ab altre mesclar.

Molt val mays bò concordament

De volentat e d' enteniment,

Que no fá de veer ne d' oyment.

Qui concorda una virtut

Ab altre, es per Deus volgut,

E va al regna de salut.

Tristicia ‘m fá sovén plorar,

Car no puch molts homens concordar

Que als infaels vagen Deus mostrar.

Deus m' ha donada gran volentat

En fer bé, más per mon peccat

No m' en es dada gran potestat.


LXXVI.

¡O EGUAL!


Está Deus en egualtat

De bonificant, bonificar, bonificat,

E d' amant, amable e amat.

Si entre bonea e amor

No hagués egualtat valor,

Valgren hi major e menor.

En egualtat de bonificar e amar

No pot null falliment estar,

Car no ho consent magnificar.

En egualtat de fí e començament

Ha mitjá tal affinament,

Que de tot bé ha compliment.

Car egualtat pòt esser sens minoritat,

E no ho poria ser majoritat,

Ha egualtat major granea de entitat.

Mays val egualar en amar

Justicia e perdonar,

Que perdonar e esperar.

Home vil que vulla esser egual

A home gentil qui mays qu' éll val,

Egual sab éll en esser leyal.

Hom ergullòs no vol egual,

E per ço menys que altre val,

Car null major no vol egual.

Car en Deus está egualtat

E no ho fá majoritat,

Ha egualtat mays de bontat.


LXXVII.

¡O INNOCENT!


Per ço está Deus Innocent

Car es ço qui es compliment

De bontat e de jutjament.

Innocencia e sanctetat

Ab justicia e pietat,

Han fayta gran societat.

Está Deus Innocent de volentat,

Car null temps no ama peccat

Ne contra virtut fó irat.

Car Deus es infinit poder

De bonea e de voler,

No pot per rè culpa haver.

Si Deus no obrás de bontat

Aytant com de volentat,

De bonea hagra peccat.

Qui pot entendre e no entén

Quant fá peccat, e fallimén,

A son entendre es noen.

Aquell no ou a sa volentat

Qui 'n vol falliment e peccat,

Falsía e desleyaltat

Tot hom está asi noent,

Qui ama mays aur ne parent

Que bon membrar e enteniment.

Noyment qui es espiritual,

Molt es major que corporal,

Car mays hi pert hom de cabal.

Qui pòt a Deus fer honrament,

E no li fá, está noent

A sí mateix e a la gent.



LXXVIII.

¡O ALT!


Deus está en Alt sobre tot quant es,

Car tot ho mesura e ho té comprés,

Perque ab alta amor amable es.

Es Deus Alt en altea de bontat,

Ab magnificant, magnificar, magnificat,

Qui están alts en infinita eternitat,

Deus ha en sa altea exalçat

Aquell home en qui s' es homenificat,

Car sobre tots ens creats l' ha honrat,

Com Deus estia en tan alta virtut,

Deu esser per Alt enteniment entendut,

E per alta volentat deu esser volgut.

Si enteniment humá no pogués alt pujar,

Ne la volentat no pogués alt amar,

No pogra la memoria de Deus altas cosas membrar,

Mays val en Deus un alt enteniment,

Que no fan en creatura cinquanta o cent,

E aço mateix de membre e amament (18).

Hom exalça en alt son enteniment,

Quant sab en Deus engenrament e espirament

E de Deus e de home personal ajustament.

Null hom no pot haver a Deus molt alta amor,

Si no puja son entendre en lausor,

Que Deus ha en sí mateix per entendre e amor.

En quant Deus per home s' es volgut encarnar,

Ha donada a home manera de pujar

A sí s' amor, son entendre e membrar,

Aquell puja a bontat son enteniment,

Qui enten bonificant, bonificat, bonificament,

E qui 's guarda que no faça negun falliment.


LXXIX.

¡ O SIGNIFICANT!


Deus significa sa trinitat,

En quant ha nombre eternal honrat,

Sobre tot altre nombre nombrat.

Per ço car a granea poren bastar

Magnificant, magnificat, magnificar,

Fá granea trinitat en Deus significar.

Significa bonea que Deus es bò

En ço que en bé fár está rahó,

E no en rè hon no sia perfecció.

La natura humana que Deus pres,

Significa que Deus pòt de quant es,

E que hom faça bé e no falle en res.

Per ço car bontat e esser han concordament

E malea e no esser exament,

Es significat que Deus es sens desfalliment.

Home qui no fá bé dementre que es sá,

E qui espera que a la mort ho fará,

Significa que exoit no será.

Aquell hom a qui Deus ha dada gran potestat,

Ab la qual fá molt de mal e de peccat,

Significa que Deus l' ha airat.

Cell qui diu que hom faça bé e no peccat,

E éll fá lo contrari, ha significat

Que mays ama mentir que dir veritat.

Aquell qui comença ab bon començament,

E quí persevera en bontat longament,

Significa que haurá bontat affinament.

Per ço car Deus es en aquest temps pauc honrat,

E de Jerusalem son christians gitat,

Es significat qui per Deus som pauc amat.

Cent noms Deu, LX-LXIX, 60-69

 LX.

¡O PIADÓS!


Car Deus ha los homens començats,

Per ço que élls sian salvats,

Quant peccan ha d' ells pietats.

Piadós es Deus per força d' amor,

E per ço cové que li peccador

Amen Deus e la sua honor.

Ja peccador no será perdonat

Si de sí mateix no ha pietat,

E a son prohisme caritat.

Home qui sia piadós

Ama a Deus e es d' éll temerós,

Perque a Deus está molt graciós.

Qui pietat no vòl haver,

No vòl Deus amar ne molt temer,

Ans lo gita en exeller (14).

Home qui sia piadós

Tan tost que fall es vergonyós,

E plora e es temerós.

Mays val a home pietat

Que senyoría de regnat,

Ne amistat de hom honrat.

Ab pietat poren los homens querir

A Deus qu ' els perdó lur fallir,

Als quals Deus no pòt de no dir.

Home qui no es piadós

Está cruel e ergullós,

E ama homens traydors.

Deus hac de nos tal pietat

Que volch esser mòrt e penjat,

E de espinas coronat.

LXI.

¡O ABUNDÓS!


Deus es Abundancia de plaer,

Car de Deus pòt tot hom haver

Aytant com han mester a son voler.

Es Deus Abundancia d' enteniment,

Lo qual fá de sí mateix tan conexent,

Que se' n pòt guardar de falliment.

Abunda Deus ab bon remembrament,

Quant li fá membrar lo greu turment

Que volch sofferir per tota gent.

Deus es Abundós a home per sentir,

En quant volch hom esdevenir

Per nostres peccats a delir.

Es Deus Abundós en poder,

Saviesa e bon voler,

Perque ' ns ahonda de bon esper.

Deus es Abundós en perdonar,

En donar e en esperar

Los peccadors a confessar.

Deus es Abundós a bondat,

De bonificant, bonificar, bonificat,

Los quals son de sa entitat.

Es Deus Abundós en tot bé

Perque tot hom mal se capté

Qui fá contra éll nulla re.

Mays val esser abundós de leyaltat,

De esperança e caritat,

Que de castells, diners ne blat.

Cell qui es abundós de virtut,

Está abundós de salut,

E no plany si res ha perdut.


LXII.
¡O REY!


¡O Rey de creada virtut!
Tú est Rey de tot ço qui es pogut
Perque hom es esdevengut.
Deus es Rey ab altetat,
E es Rey ab humilitat,
Ab libertat e caritat.
Car Deus es Rey de començament.
De mitjá e d'affinament,
Fá sobre cors naturalment.
Aquell es Rey qui Deus serveix,
E aquell es Rey qui sí coneix,
E Rey es qui no 's desconeix.
Mays val esser Rey de voler
Que de regnat ne d'haver,
Car ab voler per Deus haver (15),
Rey es per fer jutjament,
E si en jutjar fá falliment,
Lo nom de Rey en sí desment.
Null hom no es rey per menjar,
Per caçar, ne per sajornar,
Mays per son poble a guardar.
Tot rey es servú de son regnat,
Perque fá gran tort e peccat,
Si vòl esser en libertat.
A tot rey se pertany donar,
Ver dir, jutjar, a perdonar,
E per ço no pòt franch estar.
Ah! Qui pogués tal Rey trobar
Que a tot son regne fés honrar,
Deus molt faria a loar! 

LXIII.
¡O HUMIL!

Deus no hagra major humilitat
Si no hagués home deificat,
E que per home no fós mort e penjat.
Per ço que Deus major humilitat pogués haver,
E qu'els homens pausás en major esper,
Volch esser hom e per éll gran treball sostener.
Aquella humilitat está major
Que fá devallar lo major valor,
A honorificar lo major peccador.
Aquell fó lo major peccat
Que per Adam fó en tuyt originat,
E fó vençut per major humilitat.
Aquell home qui está major al mon,
E qui devallá a mercé pus pregon,
Ha de humilitat major dón.
Major ergull e major humilitat,
Estegren adonchs en contrarietat,
Quant Christ fó prés, venút, mòrt, e penjat.
Molt me sembla home ergullós
Aquell qui está vergonyós
En far bé e en querre perdós.
Cell qui per ergull vòl esser honrat,
No sab que s'es humilitat
E qui li fá honor no li 'n ha grat.
Aquell ama humilitat
Qui n'ha plaer quant es blasmat,
Falsament contra veritat.
Aquel sab pauc de humilitat,
Qui per saber está inflat
E qui 'l toca tost es irat.

LXIV.

¡O SUAU!


Deus es Suau de sa bontat,

De son saber e sa volentat,

E de tota sa potestat.

Cell qui es Suau per dever

E per virtuts a conquerer,

Ha Suau saver e voler.

Hom es suau ab pietat,

Humilitat e leyaltat,

Justicia e caritat.

Deus qui ha tan gran potestat,

Ama tan gran suavetat

Que volch esser pres e ligat.

Esser suau quant es irat

Es hábit de suavetat

D'hon es vestida caritat.

Hom suau pòt deliberar

Com justament puscha parlar,

E de mal se puscha guardar.

Hom suau a negun no toll,

Ne té negun per foll,

E a tot home pára son coll.

Suavetat fá home abstenir

De crueltat e de maldir,

E fá per bé tots mals sofferir.

Cell qui es Suau en amar,

En entendre e membrar,

Suavetat lo fá honrar.

Qui per suavetat es pres,

En carçre d' amor es mes

Qui 'l consola en tota res.


LXV.

¡O MEMBRAT!


Deus qui estás Remembrat

No ‘ns remembres en nostre peccat,

Mays membranos en pietat.

Molt es gran bé en Deus membrar,

Justicia e perdonar,

Car hom se guard de mal far.

Membrar com Deus es poderós,

De bé fár volenterós,

Es membrar que fá hom joyós.

Qui membra Deus per ço qu' éll dó

Mays que per ço car éll es bo,

No membra Deus segons rahó.

Qui membra Deus per sa bontat

Mays que per sa felicitat,

Per Deus es amat e membrat.

Aquell pòt membrar granea de bontat

Qui en ella remembra bonificat,

E bonificar qui d' amdós es dat.

Aquell ha major membrament

Qui membra major operament,

Major voler, major enteniment.

Qui en deitat no membra deificar,

E en Deus no membra bonificar,

No pòt en Deus molt estendre son membrar.

Cell qui no membra son peccat

Penedent, no será membrat

En la mort hont será jutjat.

Molt val mays membrar per amor

Que membrar qui es per pahor,

Car l'ú es servú l' altre senyor.


LXVI.

¡O LOAT!


¡O Deus qui est Loat per ta unitat,

Trinitat e car est incarnat,

E car est Creador, tú sias amat!

Es Deus Loat car es infinit,

E car es de tot bé complit,

E car en re no ha fallit.

Aytant es Deus digne de laor

Per son amar com per sa amor,

Car ensemps han igual valor.

Loada es eternitat

Per eternant e eternat,

Eternar d' amdós espirat.

Deus es Loat de tal poder,

Que sobre natura pòt fer

Tot ço que li es de plaer.

Loat es Deus de major veritat,

Major virtut e caritat,

E de tota majoritat.

Aquells no saben Deus loar,

Qui no 'l loan per deitar,

Per engenrar e espirar.

Mays val una laor per infinitar,

Que per tot quant se poria crear,

Car infinit no poria estar.

Nos poria bonea loar ab majoritat

Si no havia bonificant e bonificat,

E bonificar qui sia de sa entitat.

Si Deus no hagués presa humanitat

No fóre Loat en majoritat

D' amor, enfre causant e causat.


LXVII.

¡O NOMENAT!

Lo nom de Deus es unitat,

Trinitat e infinitat,

Jesus granea de bontat.

Per molts vocables pòt hom Deus nomenar;

Ço es Deus, deitat e deitar,

Infinitat, amar e eternar.

Tot nom per qui Deus sia Nomenat,

Cové que sia de gran sanctetat,

Virtut, valor e humilitat.

Qui nomena Deus sens gran amor,

Del nom no sab sa gran valor,

Car no li fá neguna honor.

Aytant cové esser Deus Nomenat

Per deitar, com es per deitat,

Perque ab obrar es Nomenat.

De creat et de creador

Se cové un hom qui major

Sia en lo anomenador.

Mays val nomenar Deus soven ab paupertat,

Que nomenarlo tard ab riquetat,

Qui 'l nom de Deus té deshonrat.

Lo nom de Deus es tan honrat,

Que qui 'l nomena ab peccat

Lo nom de Deus té deshonrat.

Al nom de Deus fá gran honor

Cell qui il nomena ab gran amor

E qui no 'l desment per nulla pahor.

Aquells qui nomenan Deus e han en lo nom plaer,

Fan honor al nom e poren haver

Honor de Deus e bon esper.

Tot ço ab que ‘l nom de Deus se pòt nomenar,

Deuria hom tant fort guardar e honrar, 

Que no dixes ne fés null mal estar.


LXVIII.

¡O HONRAT!


Deus es honrable ab honrament

E no ab viltat e falliment,

Ab qu' el cuyden honrar molta gent (16).

Hom deu honrar Deus ab son cogitar,

Ab virtut d' entendre e d' amar,

D' humilitat e de membrar.

No honra Deus qui en cantán

Nomena Deus e va pensán

En vils fayts d' hon es desirán.

Qui per petit vòl Deus jurar

E jurant se vòl perjurar,

No sab lo nom de Deus honrar.

¡Ah, las! E tant ha Deus home honrat

En est mon, qui'l té deshonrat

En son saber e volentat.

A Deus se pertany tal honor

Que de totas sia major,

Ço es, que muyra per sa amor.

Aquell fá a Deus gran viltat

Qui no 'l ama mays que peccat,

Qui no ha neguna bontat.

Mays val de Deus un honrament,

Qu' el honrament de tota gent,

Lo qual torna a nient.

Qui volria Deus molt honrar,

Sovén deuria remembrar

L' honor qu' ens feu per encarnar.

Cell qui poria per tot lo mon Deus fár honrar,

Car no ho fá, en gran pahor deuria estar,

Car al judici no se poria escusar.


LXIX.
¡O RECLAMAT!

Deus es reclám dels peccadors,

Quant son en perill e en plors

E a Deus demanan socors.

Es Deus reclám d' hom qui 's penet,

E qui ab bé far se sotsmet

A satisfacció e a dret.

Car Deus ha los homens creats,

E 'ls porta bona volentats,

vòl per éll esser reclamats.

Reclamar a Deus que li ajut

Com puscha guanyar virtut,

Es reclám per Deus molt volgut.

Tantost com Deus es Reclamát,

Es l' hom per éll ajudat,

Ab qu' el reclám ab leyaltat.

Qui reclama Deus per haver,

Per viure e honor haver,

No es reclam de gran plaer.

Cell qui reclama Deus en la mort

Que li remeta pena e tòrt,

Cové qu' el reclám molt fort.

Molt fá meyllor Deus reclamar,

Per ço qu' el puscha molt honrar,

Que per ço qu' éll vulla salvar.

Segurament pòt reclamar

Aquell qui Deus vòl molt honrar,

Car Deus no 's pòt a éll negar.

Tú, Señor Deus, est mon recorriment,

Perqu' eu te prech humilment

Que m' ajuts a ton honrament. 

Tú, Señor Deus, est mon recorriment,  Perqu' eu te prech humilment  Que m' ajuts a ton honrament.


Entrades mes populars: